РАМА (Рам, Рамачандра, Пурушотама=съвършения, Чирандживи=безсмъртния и др.). Едно от божествените въплъщения на Вишну (вж. "Индуизъм") и легендарен древноиндийски цар на Айодхя. Заедно с Кришна, Р. е един от най-популярните аватари в индуизма, като почти толкова почитание се пада и на съпругата му Сита (представяна като превъплъщение на Лакшми). Р. често се изобразява с виолетов отенък на кожата, което според преданието е свидетелство за божествения му произход.
Подробно жизнеописание на Р., който е представен като божествен пример за човека, как е възможно да се следва преведния живот (дхарма), въпреки тежките жизнени изпитания, се съдържа във великия епос «Рамаяна» (вж.по-долу). Твърди се, че богинята Бхуми (въплъщение на Земята, подобно на Гея) се помолила на Брахма да сложи край на управлението на десетоглавия демон Равана, което застрашавало и небесните обитатели - и като отговор се ражда Р... Той. - възприеман древен Гуру, историческа или легендарна личност - има огромно влияние и до днес и не само в Индия. Много източни пиеси я включват като основен или допълнителен мотив (Р. и Сита сапротагонисти на една от най-известните любовни истории в света.) Ред духовни и национално-освободителни лидери са показвали подобна преданост: Ганди напр. умира с името на Р. на уста.
РАМАЯНА ("пътешествието на Рама"). Съществуват две основни книги Р. - едната е в седем глави и заема към една четвърт от огромния древноиндийски епос "Махабхарата", а другата - поетично обработен вариант на Тулси Дас. (Отделно по-накратко историята за Рама и позоваването на неговите достойнства се среща в много други индуистки свещени писания.)
На младини обучаван от прочутия риши Васища, принц показва върховни воински умения и добродетели, с което спечелва ръката на Сита и правото върху престола на царство Кошала. Царицата обаче успява с хитрост да накара мъжа си да обещае, че ще й изпълни всякакво желание и после поискала на тронът да се изкачи другият син, Бхарата. Той приел ролята си само като временен наместник на брат си. Р. доброволно се отказва от царството и се оттегля в гората с най-преданите си близки - брат си Лакшман и съпругата си Сита. Тя обаче е похитена от могъщия демон Равана, който управлява остров Ланка и Р. се отправя на дълъг поход, за да я избави от плен. Даже маймуните, мечките и други животни (някои от които се представят като магически същества - Сугрива, Хануман, Ангад и др.) го подкрепят в справедливата му битка с многочислените пълчища от демони. Сита същевременно запазва верността си, което се доказва чрез излизането й невредима от огъня. Успехът им означава край на тяхното изгнание, те се завръщат в Айодхя и Р. става цар, който управлява в съвършен мир и справедливост.