Падмасамбхава
ПАДМАСАМБХАВА (санскр. Падмакара; тибетски: པདྨ་འབྱུང་གནས།), което означава "роденият в Лотос) - индийски будистки учител, пренесъл Ваджраяна в Бутан, Тибет и съседните им страни през 8-ми в. В тези страни той е по-известен като Гуру Ринпоче ("Скъпоценният Учител"), а също и като Гуру Падма, Падмакара, Сароруха Ваджра и др. В линията Нингма на тибетския будизъм, чийто основател е Падмасамбхава, той се разглежда като втори Буда на нашето време и еманация на Буда Амитаба.
Той се ражда в семейство на брамини в Северозападна Индия, дн. Пакистан, според легендата - от лотосов цвят. Бездетния местен крал на разпознава неговите специални качества и го избира, за да управлява кралството, но той го напуска и отива в северните части на Индия. В град Ревалсвар, познат като Тсо Пема на тибетски език, той тайно преподава тантрически учения на Мандарава, която е дъщерята на местния крал. Кралят разбира и се опитва да го изгори на клада, но се смята че, когато пушека изчезнал той останал непокътнат и медитиращ. Кралят предложил на Падмасамбхава своето кралство и Мандарава за жена. Той напуснал кралството с Мандарава, а по-късно в Пещерата Маратика в Непал, след практикуване на тайни съпружески ритуали се появява Буда Амитаюс и те двама постигат безсмъртни тела във формата на жива дъга тяло на Великото Прехвърляне - Джалу. П. и другата му главна съпруга Йеше Цогял, с която скриват безброй терми в Тибет по-късно постигат напълно просветление. Славата му достига до Трисонг Децен, първи владетел на цял Тибет, чието кралство било нападнато от зловредни планински божества. Кралят кани П. в Тибет, където той използва тантричните си сили и ги подчинява. Накрая той получава като дар любимата съпруга на краля Йеше Цогял. Всичко това било в съгласие с тантричните принципи да не се унищожават отрицателните сили, а да се превръщат в гориво за пътя към духовното пробуждане. Той основава първия в Тибет манастир Самйе и въвежда много ученици в пътя на Будистката Тантра.
Тантричните цикли на П. се практикуват не само в Нийнгма и други клонове на тибетския будизъм, те дават издънки в Бон (старата религия на Тибет), които се появяват през 14-ти век като „новия Бон”. П. установява Ваджраяна будизма и най-високите форми на Дзогчен (Мегагде) в Тибет. Множеството му изображения с разнообрази атрибути се тълкуват символично, което се счита за важно при медитирането върху тях. Казано е, че Падмасамбхава приема осем форми на проявление (Тиб. Гуре Тсен Гие), изобразяващи различните изражения на своето същество - гняв, умиротворение, и т.н. Неговата мантра, Ваджра Гуру е: Ом А Хум Важра Гуру Падма Сидхи Хум, тибетското й изговаряне е: Oм A Хунг Бенза Гуру Пема Сидхи Хунг. Традиционно във Ваджраяна и по-специално в традицията Нингмапа се поддържа мнението, че това е силна мантра пораждаща духовна връзка на всички същества със Трите Ваджри на ума на Падмасабмхава и с неговата милост.
Предсказано е, че всички които приемат убежище в П. ще бъдат преродени в чистата земя на П. - Цангдок Палри (Медно-цветната планина).
П: За да създадеш благоприятни обстоятелства за себе си и другите, първо изчисти намерението си. Сутрин когато се събудиш, нека това да е първото нещо което си припомняш – намерението да облагодетелстваш всички. Засили го по такъв начин, че да остане с теб през целия ден. За да успееш, припомни си учителя си – това ще ти покаже вярната посока.
Докато можеш да се движиш, бъди благодарен, припомняйки си отново и отново, че все още имаш възможност да практикуваш. Докато си в състояние да виждаш, чуваш и мислиш, радвай се и оценявай възможностите като нещо отдавна мечтано, а не като даденост...
Осмели се да погледнеш всеки свой страх в очите – това е ключа към пълното освобождение... Колебанията са за хора, които не са готови да вървят по пътя, затова имай решимост. По-добре да сгрешиш отколкото да си парализиран от страх.
Когато те налегне безнадеждност, песимизъм или отчаяние, седни с длани и стъпала опрени в земята и остани така в покой докато наблюдаваш дишането. По този начин ще възстановиш силата си.
Не се опитвай да предположиш какво ще се случи, защото всяко предположение е свързано с очаквания и страхове. Бъди винаги настроен да приемеш всичко което идва. Ако действаш според съвестта си винаги ще си готов.
Не отдавай прекалено голямо значение на привързаността към приятели и врагове – като магически спектакъл те се трансформират. Но винаги желай от дълбините на сърцето си най-доброто за всяко едно същество...
Изследвай непознати области – това ще те подготви за смъртта.
Като упражнение си представяй отвреме на време как всичко което знаеш изведнъж се оказва погрешно.
Знай че всяка доброта, проявена към теб не може да бъде изплатена – това не е разменна монета, а нещо еднопосочно и безценно. Единственото което можеш да направиш е самият ти да проявяваш доброта.